Rozhovor s MUDr. Tomášem Mičou

Rozhovory s lékaři

Rozhovor s MUDr. Tomášem Mičou

Jak dlouho působíte na Městské poliklinice Otrokovice?

Na Městské poliklinice Otrokovice působím od roku 2011, gastroenterologickou praxi jsem v roce 2010 převzal od MUDr. Kela, který ji od 90. let provozoval v Tlumačově.  Jinak současně od roku 1994 pracuju na EUC klinice a.s. Zlín, dříve Atlas, a.s.

Kolik máte v tuto chvíli pacientů, přibývá jich, nebo naopak ubývá?

Ve stálém dispenzáři má naše ambulance něco kolem 3000 pacientů, ale nových klientů ve všech věkových kategoriích rok od roku přibývá.

Vaší specializací je gastroenterologie. S jakými zdravotními problémy se na Vás lidé obracejí?

Obecně se všemi potížemi zažívacího traktu, tedy chorobami žaludku, tenkého a tlustého střeva, jater, žlučníku, slinivky břišní…. Navíc se všemi chorobami, které mohou se zažívacím traktem souviset, tedy například úbytkem váhy, nedostatkem červených krvinek, poruchami trávení….

Existuje pro tuto dobu nějaká typická civilizační choroba?

Pokud bychom se zaměřili na zažívací trakt, tedy obor gastroenterologie, pak sem zcela určitě patří, zejména v České republice, vysoký výskyt rakoviny tlustého střeva a konečníku, dále potom nespecifické střevní záněty jako ulcerózní kolitida a Crohnova nemoc. Potom určitě také celiakie – což je alergie na lepek obsažený v obilovinách. Dále je možno sem zařadit refluxní chorobu jícnu, tedy vracení kyselého žaludečního obsahu do jícnu a následné zánětlivé komplikace.

Jak se podle Vás dnes lidé starají o své zažívací ústrojí?

Obecně asi nelze mluvit o starosti pouze o zažívací trakt. Lidé se zdravým životním stylem, kam patří zdravá strava, pravidelná rekreační sportovní aktivita, dostatek kvalitního spánku a psychická pohoda, se věnují svému tělu komplexně. No a potom je jistě skupina lidí, kteří tento přístup k životu nepěstují….

Podceňují lidé preventivní vyšetření svého trávicího ústrojí, například tlustého střeva?

Neřekl bych, že pacienti podceňují preventivní vyšetření. Povědomí o nutnosti preventivních kontrol zažívacího traktu, zejména směrem k vyšetření tlustého střeva jako prevence rakoviny, určitě narůstá. Problémem ale je stále rozšířená velká obava z koloskopického vyšetření.  Je třeba všechny pacienty ujistit, že dnešní moderní endoskopické metody k vyšetření tlustého střeva jsou v rukou zkušeného gastroenterologa a endoskopisty nejen bezpečnou, ale i zcela dobře zvládnutelnou procedurou.

Jak moc se za posledních dvacet let změnily metody vyšetřování? Například gastroskopie je stále pro mnoho lidí velkým strašákem.

Jak už jsem zmínil, endoskopické metody se neustále vyvíjejí směrem k lepší výtěžnosti pro lékaře a šetrnějšímu a bezpečnějšímu zatížení pro pacienta.  No a potom je zásadním prvkem zkušenost a zručnost vyšetřujícího lékaře. V roku zkušeného  endoskopisty a po správné premedikaci před výkonem není žádný z těchto výkonů pro pacienta dramatickou zátěží.

Mohou k Vám přijít i dětští pacienti?

Tady je odpověď velmi jednoduchá, pacienti do 18 resp. 19 let patří do péče dětského gastroenterologa. Dětské pacienty do tohoto věku tedy nevyšetřujeme.

Mám na Vás poslední otázku. Mají  jogurty s živými bifidokulturami skutečně pozitivní vliv na zažívání, nebo je to jen reklamní tahák?

Mléčných výrobků tohoto typu s podobným deklarovaným složením je obrovské množství a kvalita je jistě různá. Pokud se ale jedná o výrobek renomovaného výrobce, většinou tedy o klasický bílý jogurt bez škrobů, sladidel a dalších přídavných látek, a naopak s dostatečným množstvím laktobacilů a bifidobakterií, jedná se zcela jistě o důležitou vhodnou součást každodenního jídelníčku.